Nu såhär i slutet av november är det viktigt att motorcykeln får rulla in i till en mc verkstad som kan ta hand om den över vintern. Det är egentligen bäst att rulla in motorcykeln i slutet av oktober, men det mildare vädret denna höst har gjort det möjligt för många att åka några extra rundor med hojarna. Men nu är det alltså för kallt för att det ska vara kul att köra. Det börjar också bli farligt att köra motorcykel, i och med det halare väglaget, mörkare dagarna och inte minst den olidliga vinden som enkelt kan blåsa ner den stabilaste av hojar.
Hade motorcyklar körts så här års hade det också krävts att de blev utrustade med vinterdäck, något som lätt kan bli bortkastade pengar då det inte går att använda hojarna större delen av vintern. De kalla vindarna i kombination med snön gör att visiret blir täckt med snö, och till skillnad från en bil finns det inte någon vindrutetorkare. Det är alltså riktigt dumt att försöka ge sig ut med motorcykeln nu i december.
Istället bör man spendera tiden på att leta upp nya färder man kan ta med hojen till vår och sommaren. Många motorcyklister kör gärna ner till Europa, till länder som Kroatien, Italien och Österrike. Vad många bör göra är att köra en av de över 15 olika cykelvägar som finns i Europa. Dessa cykelvägar är flera hundra till tusen kilometer långa och går från norraste Norge till Svarta havets kust i Bulgarien. Denna strecka är den längsta, men känner man för en lite mindre och mer rörelse i latitud finns det en cykelväg mellan Paris i Frankrike till Moskva i Ryssland.
Om man ska köra streckan Paris – Moskva är det viktigt att man har införskaffat visa till Ryssland, då Ryssland inte är så pigga på att släppa in vem som helst som inte har anledning att vara i landet.